donderdag 20 mei 2010

Ken je de geschiedenis van "Vaderdag"?

De viering van vaderdag.


In België is vaderdag de tweede zondag in juni, in Nederland pas de derde zondag. In Spanje, maar ook in een deel van België (o.a. Antwerpen), wordt op 19 maart vaderdag gevierd, de dag van Sint Jozef, de vader van Jezus. In Duitsland wordt het gevierd op Hemelvaart (Jezus keert terug naar zijn Vader in de hemel). In het gemiddelde Nederlandse gezin krijgt vader op vaderdag van zijn kinderen ontbijt terwijl hij nog op bed ligt. Verder krijgt hij typisch op mannen gerichte cadeaus, die de commercie in winkels, etalages, reclame, etc. duidelijk in beeld brengt. Traditionele voorbeelden zijn stropdassen, sokken en sigaren, maar ook scheerapparaten, en elektronica. Ook geven de (kleinere) kinderen knutselwerkjes die zij op de basisschool voor hun vader gemaakt hebben.


Geschiedenis van vaderdag. Hoe is vaderdag ontstaan?

Het was de Amerikaanse mevrouw Sonora Louise Smart Dodd die aan het begin van de vorige eeuw veel moeite heeft gedaan om een dag in het leven te roepen die alle vaders zouden eren voor al hun werk. Dankzij Sonora’s inzet wordt vaderdag vandaag de dag over de hele wereld gevierd. Historici zijn erachter gekomen dat vaderdag eigenlijk al duizenden jaren geleden gevierd werd. Zij hebben aangetoond dat ongeveer 4000 jaar geleden in Babylon een ene Elmesu een vaderdag boodschap op een kleien kaart had gekerfd. Elmesu wenste zijn vader een lang en gezond leven. De huidige vaderdag is echter rond 1909 ontstaan op initiatief van Sonora Louise Smart Dodd, die ook wel de moeder van vaderdag genoemd wordt. Toen zij hoorde van het initiatief om moederdag te vieren, wat ook rond deze tijd in Amerika ontstond, begon zij er meteen aan te denken om ook zoiets voor vaders in het leven te roepen.
Wil je nog meer weten over “vaderdag"? de oprichter van de feestdag, het vasstellen van de officiële feestdag?
Klik op http://www.makemyday.eu/vaderdag/weetjes/geschiedenis/
of neem een kijkje op http://nl.wikipedia.org/wiki/Vaderdag

woensdag 19 mei 2010

Techniek in de klas tijdens het waterproject!

techniek in de klas: waterproeven!!!

Hopelijk vonden jullie dit fijn en leerden jullie heel wat bij, bij het doen van de verschillende proeven tijdens het hoekenwerk. Klik op de foto en bekijk de diavoorstelling

Verslag van het bezoek aan Hidrodoe


Hier lezen jullie enkele goede zinnen uit de verslagen van INES, BEA EN EVI


4A en 4B brachten op donderdag 22/4/2010 een bezoek aan Hidrodoe in Herentals.
Hidrodoe is een water doe-centrum. We vertrokken om 8u15 met de bus. Toen we aankwamen moesten we nog 10 minuten wandelen in het bos. (INES)

We waren in de inkomhal en stapten op een rooster met water er onder. (BEA)
Onze gids Elise stond klaar om ons te ontvangen. Ze gaf ons een vestiaire voor de rugzakken en jassen. Door het raam zag ik een waterfontein (EVI)








Wanneer we binnen stapten gaf Elise, onze begeleidster uitleg over de woordkaarten en over de zoektocht.
We kregen elk één woordkaart en als we het woord in de 3D film hoorden moesten we, ze daarna op de goede peronages kleven. INES

Elise onze gids vertelde al op voorhand over de 3D film. O.a. welke 4 figuren er in speelden. (BEA)

De film ging over de reis van de waterdruppel. Er waren 4 personages: Smos, Spetter, Drip en Drup. (INES)
Na de leuke film kregen we een vragenlijst en die konden we invullen door naar filmpjes te kijken.

Het leukste van de dag waren de waterproefjes, zoals de proef om te weten hoeveel water er in ons voedsel zit. De proef heet de waterscanner.
In de Watermaker moesten we de vraagjes van onze zoektocht oplossen. Er waren veel proefjes in de waterwereld, bijvoorbeeld: waterfietsen.(EVI)

Daarna kwamen we in het gedeelte Waterwereld.. Hier heb ik op de waterfiets gezeten waarmee energie werd opgewekt. Daarmee verwarmde het water, wel tot 100°C. (BEA)

Na alle proefjes gingen we naar de watergeschiedenis. Daar leerden we hoe de Romeinen water gebruikten en hoe de austronauten water drinkten in de ruimte. INES

Ook werd er verteld over de geschiedenis van het water.(BEA)

Het leukste van de dag waren de waterproefjes, zoals de proef om te weten hoeveel water er in ons voedsel zit. De proef heet de waterscanner. (EVI)

's Middags gingen we naar het watercafé om onze boterhammetjes op te eten en kregen we een mooie beker met Smos er op.


Toen onze maagjes gevuld waren, gingen we naar een winkeltje om een souveniertje te kopen. (EVI)
En vervolgens de Watertuin, waar wij een waterfontein, een waterorgel en een waterpistool zagen. En dat was het einde van het bezoek. Wat me het meest is opgevallen is dat water heel belangrijk is voor ons leven. (BEA)
We mochten ook nog in de watertuin spelen en dat was leuk. Vooral onder de grote paraplu-fontein lopen zonder nat te worden, het was spannend!!!Het was een leuke dag. Ik vond het spijtig dat we zo vroeg terug naar school moesten. (EVI)
Het was een heel toffe en leerijke dag op Hidrodoe! (INES)

Neem gerust een kijkje in ons fotoalbum!!! Je kan met "picassa" de foto's downloaden.