zaterdag 16 februari 2008

Hoe een spreekbeurt maken?

Een spreekbeurt maken !
Veel kinderen vinden dit echt niet makkelijk en daarom wil de juf jullie dit jaar stap voor stap helpen met het maken van een goede spreekbeurt !

Dit jaar maken jullie eerst een een spreekbeurt met een partner over "muziek" (componist, orkest, instrument...)
De volgende spreekbeurt maak je alleen. Je mag zelf "een dier" kiezen. Je kiest uit de lijst van de juf en best iets waarover je al veel weet, zodanig dat je boeiend kan ‘lesgeven’ aan de andere kinderen van de klas. We lezen samen de verschillende stappen.
Stap 1 en 2 gebruik je als je het onderwerp zelf mag kiezen!

STAP 1 : Waarover weet ik veel ? OF Waarover wil ik meer weten?

Je weet het misschien niet zelf, maar iedereen van de klas weet best wel meer dan hij of zij denkt.
Er zijn onderwerpen waar je veel over weet, er zijn onderwerpen
waar je minder over weet.
Schrijf hieronder woorden op waar jij veel over weet.
Als je niet weet wat ik bedoel, kijk naar het voorbeeld van de juf.
en probeer dan voor jou hetzelfde te doen.

Voorbeeld : De juf haar schema

ONDERWERPEN

de kanarie
de hond
België
gekke sporten
automerken
gitaar spelen
Start to run
skiën

NU JIJ !!! : Jouw schema :

STAP 2 : Ik kies mijn onderwerp

Kijk terug naar stap 1.
Wat zijn de onderwerpen die jij had opgeschreven en waar je dus veel over weet ?
Kies nu zelf één van die onderwerpen. Opgelet het onderwerp dat je
kiest , is het onderwerp waarover jij je spreekbeurt maakt.

Ik kies voor : __________________________
(de juf kiest als onderwerp : gitaar spelen)

STAP 3 : Wat weet ik al over mijn onderwerp. Wat heb ik hierover gelezen?

Nu ga je eventjes nadenken :
Wat weet ik al over het onderwerp dat ik heb gekozen ?
Wat heb ik hierover gelezen?
Waarover kan ik zeker iets vertellen in verband met mijn onderwerp ?
Schrijf het op in onderstaand schema.
Kijk eerst naar het voorbeeld van de juf:

MIJN ONDERWERP = gitaar spelen :

- Verschillende soorten gitaren.
- Snaarinstrument (meestal zes snaren, soms vier, soms twaalf).
- Een gitaar bespeel je met een plectrum.
- Verschillende soorten muziek afhankelijk van de gitaar.
- Materiaal waaruit de gitaar is gemaakt.
- Je kan akkoorden spelen maar je kan ook tokkelen.
- Mijn gitaarhelden zijn ….
- De viool, de contrabas, de cello zijn leden van de familie snaarinstrumenten maar klinken heel anders.
- Er bestaan gekke gitaren : bvb 12-strings

STAP 4 : Ik rangschik hetgeen ik al weet

Voor je jouw spreekbeurttekst begint uit te schrijven, kan je best eventjes al hetgeen je weet, rangschikken.
Je gaat nadenken in welke volgorde je alles wil vertellen.
Doe je dat niet dan maak je van je spreekbeurt een grote warboel en dat is niet fijn om naar te luisteren.
Denk dus na wat je eerst wil vertellen en bouw je spreekbeurt zorgvuldig op.

Volgorde van hetgeen ik wil vertellen

- Waarom hou ik zo van gitaren (mijn gitaarhelden)
- De gitaar is een snaarinstrument, gemaakt uit …
- Dus er zijn verschillende gitaren
- Er zijn verschillende soorten muziek afhankelijk van de gitaren.
- Hoe kan je de gitaar bespelen : wat heb je nodig, wat kan je doen.
- Gekke gitaren ( 12-string)
- dankwoordje

In stap 3 heb jij opgeschreven wat je al weet en wat je wilt vertellen.
Probeer nu een goede volgorde te maken van de ideeën die je al had.

STAP 5 : Ik schrijf mijn tekst uit.

In stap 4 heb jij een volgorde gemaakt van alles wat je wil vertellen aan de kinderen van de klas.
Je kan best nu een volledige tekst gaan uitschrijven.
Opgepast ! Doe dat in de volgorde die je had opgeschreven in stap 4 !
Probeer in goede zinnen te schrijven want dat leert makkelijker.
Werk zorgvuldig, een slordig blad, leert moeilijk !
Denk eraan dat het fijn moet blijven om naar te luisteren !
Gebruik niet teveel dezelfde woordjes (ik, en ….)

STAP 6 : Ik maak een schema met sleutelwoorden.

In stap 5 heb je jouw spreekbeurttekst uitgeschreven.
De volgende stap is normaal gezien de gehele tekst uit je hoofd leren.
Om dat wat makkelijker te laten verlopen, maken we best een schema met sleutelwoorden.
Sleutelwoorden zijn de belangrijkste woorden uit je spreekbeurttekst.
Meestal zijn het de woorden waarover je iets gaat vertellen.
Gebruik uiteraard de volgorde die je in je tekst hebt uitgeschreven
( Je zal trouwens ziens dat het schema erg lijkt op stap 4)
Gebruik titeltjes en kleur om je schema duidelijk te maken voor jezelf.
Je kan ook pijlen gebruiken om je schema te verduidelijken.
Leer je spreekbeurttekst aan de hand van dit schema.
Zo zal je spreekbeurt veel aangenamer zijn om naar te luisteren

STAP 7 : Ik maak mijn spreekbeurt fijn om naar te kijken.

Je hebt je tekst, je hebt je schema.
Eigenlijk zou je nu al je spreekbeurt in de klas kunnen maken.
Maar voorlopig kan je enkel nog maar wat vertellen.
Het is fijn als je ook iets kan tonen in de klas.
Dat kan veel zijn :
- Je brengt iets echt mee naar de klas.
( vb: gitaar, …)
- Je brengt prenten mee naar de klas.
(vb : prenten van verschillende gitaren)
- Je brengt een filmfragment mee.
(vb : stukje film van mijn gitaarhelden)

Opgelet je mag gedurende heel je spreekbeurt veel materiaal tonen. (dus niet een hele tijd vertellen en dan alles tonen, gebruik je materialen TIJDENS je spreekbeurt)
Zo leer je ook wat je moet vertellen.
Want bij elke prent, fragment of wat je toont, zal je iets kunnen vertellen. (je kan in kleur de materialen bij je schema uit stap 6 opschrijven, zodanig dat je zeker weet wanneer je wat moet tonen)
Zo heb je twee voordelen : het leert makkelijker en het maakt je spreekbeurt boeiender om te beluisteren en te bekijken.
Schrijf hieronder op wat je allemaal kan meebrengen om te tonen, laten voelen, laten proeven, ….

STAP 8 : Hebben ze wel goed opgelet ?

Je hebt je spreekbeurt gebracht en uiteraard wil je weten hoe je het hebt gedaan ?
Hebben de kinderen wel goed opgelet ?
Stel zelf twee vragen over je spreekbeurt op die je aan de kinderen kunt vragen.
Opgelet maak de vragen niet te moeilijk en uiteraard moeten ze over je spreekbeurt gaan !
Zorg uiteraard dat je zelf het antwoord kent.

Geen opmerkingen: